La robòtica és un
component ideal per afavorir i potenciar la competència matemàtica ja que ens
pot ajudar de forma vivencial a superar petits reptes des de lògica fins a
perímetres i àrees a tots els cicles educatius. A continuació, s’explicaran
diferents exemples de com es pot treballar la robòtica en les aules.
Cicle infantil
- Bee bot: El bee bot ajuda als infants a superar petits
reptes, sumes, etc. Per exemple, una activitat pot servir per programar el
robot en funció d’una suma, per exemple 3+2. El nen o nena programarà la seva
resposta per tal de que el robot camini dins d’una línia numèrica i s’aturi al
punt de resposta. D’aquesta manera un
cop aturat podrà comprovar si la resposta ha sigut correcte o no.
- Altre
funció important a aprendre a través de la robòtica a cicle infantil és el
concepte d’esquerra i dreta. Programar el robot a través d’instruccions orals
per tal de superar obstacles fa veure als nens i nenes la importància de
comprendre que és esquerra i dreta.
- Figures
geomètriques bàsiques: un cop els alumnes saben programar bàsicament la bee
bot, podran en un tauler amb figures geomètriques superar diferents ordres com
per exemple: Ha de sortir del cercle
groc, passar pel rectangle blau i parar-se al triangle verd.
Cicle mitjà
- Començar
a programar: Els alumnes a cicle mitjà poden començar a programar a través d’scratch,
code.org, etc. Per tal de potenciar el seu pensament computacional, i així, assolir
la competència digital de forma satisfactòria.
- - Els
alumnes a través d’aquests programes poden crear històries interactives,
animació, música, etc. Per tal de imaginar, crear, jugar, compartir i
reflexionar a través d’un llenguatge de programació intuïtiu.
Cicle superior
- - Lego
mindstorm i la First Lego League: A través de la programació, i especialment a
través de Lego mindstorm, es poden treballar diferents temàtiques educatives en
grups cooperatius per tal de pensar i resoldre situacions reals relacionades amb
l’entorn més proper dels alumnes.
Per exemple, pensar cooperativament com resoldre
un problema de residus tòxics al teu poble.
A través dels robots de Lego es pot fer una
maqueta de com ho resoldríem a través d’un projecte científic i programant
aquests robots perquè realitzin la funció. A continuació podem veure un vídeo
de l’institut Baix Montseny de com superen el repte dels residus a Sant Celoni,
portant-los cap a Barcelona.
En aquest repte es tenen en compte diferents
factors matemàtics com és la distància de moviment, els angles que ha de
realitzar el robot per no xocar-se amb altres objectes, el perímetre del tauler
per saber quan parar i on deixar els residus, etc.
La programació de la robòtica es realitza a través
de l’Sratch ja que tal com hem dit és fàcil i intuïtiva per als nens i nenes,
per tant, la relació de programar des de cicle inicial és favorable per
desenvolupar diferents competències educatives, no només la competència
digital, sinó tal com veiem, la matemàtica, la lingüística, la competència d’aprendre
a aprendre o la d’autonomia i iniciativa personal
Trobo que l'explicació està molt ben feta perquè hi ha molts detalls.
ResponEliminaConsidero que la robótica relacionada con las mates resulta muy interesante, a todo esto, creo que la explicación que has dado en la entrada es muy buena y detallada. Es un buen recurso para utilizarlo en las aulas de primaria.
ResponElimina